

Het zijn confronterende cijfers. Meer dan dertig procent van de bevolking heeft af te rekenen met huidproblemen veroorzaakt door het gebruik van verkeerde cosmetica. Dat meer en meer schoonheidscentra als antwoord daarop huidanalyses aanbieden, kan alleen maar toegejuicht worden. Het juiste behandeladvies begint immers met een goede, professionele huidanalyse.
Het begon allemaal begin 20e eeuw met cosmetica-pioniers Helena Rubinstein en Elizabeth Arden die voor het eerst in de geschiedenis kant-en-klare cosmetica in een potje stopten. Om te weten welk product ze precies aan de klant moesten meegeven, deelden ze de huid onder in vijf huidtypes: 'normaal; 'vet', 'droog; 'gemengd' en 'gevoelig'. Dat systeem werkte perfect zolang zij zelf of een van hun specialisten de klanten grondig konden bekijken en beoordelen. Maar sindsdien evolueerde de sector enorm. Cosmetica is uitgegroeid tot een massaproduct dat we overal-ja zelfs in de supermarkt -kunnen kopen. En daar knelt het schoentje. De consument weet enerzijds niet wat hij zich moet aanschaffen omdat hij de noden van zijn huid doorheen de verschillende seizoenen niet goed kan inschatten en de fabrikant weet niet wat hij in zijn potje moet stoppen want wie zal het uiteindelijk gaan kopen? Komt daarbij dat de vijf huidtypes van vroeger niet meer standhouden. Nu heb je immers huiden die bijvoorbeeld en vet en gevoelig zijn. De gevolgen laten zich raden: meer dan dertig procent van de bevolking loopt rond met huidproblemen veroorzaakt door het gebruik van verkeerde cosmetica.